نظرهای ثبت شده



گزارش عملکرد صندوق مازندران به نقل از اخبار شرکت مادر تخصصی توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی کشور


     

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران گفت: با حمایت صندوق مازندران تاکنون با تجهیز تشکل ها به سیستم های سردخانه و سورتینگ و انبارهای فنی، ظرفیت انبارداری و ذخیره سازی مرکبات و میوه در استان نسبت به سال 86 تا 400 % افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، نورالدین پناهی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران درباره مدیریت بر منابع داخلی صندوق و مدیریت بر زمان تسهیلات گفت: علاوه بر تسهیلات سرمایه در گردش قرض الحسنه که با ساز و کار آسان است، تاکنون مبلغ 1180 میلیارد ريال در اختیار اعضاء و سهامداران قرار گرفته است.

وی افزود: مدیریت منابع داخلی صندوق نیز منجر به گردش قریب به 170 میلیارد ريالی تسهیلات ضروری شد که توانسته است بخش قابل توجهی از مشکلات تشکل های بخش کشاورزی استان را مرتفع کند. یکی از مزیت های مدیریت صحیح بر منابع و زمان ( مدت ) تسهیلات یاد شده، همزمانی زمان نیاز با اعطاء تسهیلات و ( تزریق به موقع منابع مالی ) به بخش بوده است .

پناهی همچنین درباره استفاده از ظرفیت تفاهمنامه با بانک توسعه تعاون گفت: تاکنون توانسته ایم مبلغ 94 میلیارد ريال تسهیلات فروش اقساطی (ثابت) را در قالب طرح های بهسازی و نوسازی کمباین های برداشت غلات، آبیاری تحت فشار، خرید کمباین های برداشت مستقیم برنج،بانک نشاء برنج و توسعه مکانیزاسیون ماشین‌آلات(کاشت، داشت، برداشت) و خرید تلیسه و پرواربندی گوساله و بره هزینه کنیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران اظهار داشت: همچنین به میزان 54 میلیارد ريال سرمایه در گردش تشکل های عضو را در قالب خرید نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی، سموم، بذور و تأمین علوفه دامی و طیور را تأمین کرده ایم. و در واقع تاکنون به طور جمع بمبلغ 148 میلیارد ريال در سال 92 از منابع بانک توسعه تعاون با سرفصلهای فوق الذکر استفاده نمائیم .

مهندس پناهی گفت: در سال 1392 توانستیم از محل تفاهمنامه با بانک کشاورزی نیز مبلغ 39.5 میلیارد ريال برای تأمین سرمایه در گردش تشکل ها در قالب خرید نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی، سموم، بذور و تأمین علوفه دامی، طیور) بهره مند شویم .

وی درباره اعطاء تسهیلات تلفیقی برای اجراء پروژه های آبیاری تحت فشار در سطح استانگفت: باتوجه به افزایش قیمت لوازم و تجهیزات آبیاری تحت فشار برای اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار صندوق با کمک و استفاده از ظرفیت تفاهمنامه بانک توسعه تعاون توانسته است به مبلغ 23 میلیارد ريال تسهیلات تکمیلی و تلفیقی از محل یاد شده پرداخت کند.

مهندس پناهی افزود: طبق تفاهمنامه به عمل آمده با بانک عامل صندوق با ارائه مدارک و مستندات قانونی مورد نیاز برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و شیوه های نوین آبیاری بانک هم نسبت به تکمیل پرونده و پرداخت تسهیلات تکمیلی برابر بررسی ها و صورت وضعیت مشاوران سازمان جهاد کشاورزی اقدام کرده است .

وی درباره بهسازی و نوسازی کمباین های برداشت غلات اظهار کرد: صندوق با مشارکت اتحادیه کمباین داران و همکاری شرکت های تعاونی کمباین داران شهرستان های استان توانسته است با ساماندهی و برگزاری جلسات توجیهی تعداد قابل توجهی از کمباین های برداشت غلات را بهسازی و نوسازی کند. منابع مالی مورد نیاز این نوسازی قریب به 45 میلیاد ريال بوده که از محل تفاهمنامه با بانک های توسعه تعاون و ملّت به صورت فروش اقساطی 4 – 3 ساله تأمین شده است .

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران گفت: ساماندهی تهیه و توزیع سموم گرانوله کرم ساقه خوار برنج از دیگر فعالیت های صندوق استان بوده است چرا که سطح قابل توجه زیرکشت برنج در استان 231 هزار هکتار و با احتسـاب دوباره کاشت و رتون آن در سطح قریـب به 74 هزار هکتار در سال جاری است .از طرفی در راستای اسـتفاده بهینه از منابع با هدف افزایـش سطح بهره وری ضرورت اجرا و انجام طرح احساس شده است که با مشارکت اتحادیه شرکت های تعاونی تولید استان و اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی و هماهنگی های لازم با 15 اتحادیه شهرستانی و 33 شرکت تابعه با پراکنش جغرافیایی از غرب تا شرق استان و همچنین انتخاب 13 کارگزار توزیع در شهرستان ها و بخش های تابعه با تأمین مالی 31 میلیارد ريالی توسط صندوق صورت گرفته است .

مهندس پناهی افزود: خرید و جمع آوری مرکبات از جمله پرتقال از میدان های سطح استان از دیگر فعالیت های اثربخش این صندوق است به طوری که با پیشنهاد صندوق درخصوص خرید مرکبات از میادین به منظور ثبات قیمت با هدف ارتقاء بهره وری کشاورزان (جامعه باغداران استان ) این کار صورت گرفت و با توجه به سطح زیرکشت (145000 هزار هکتار در مازندران و تولید بالغ بر 7/2 میلیون تن ) صندوق با پرداخت قریب به 35 میلیارد ريال تسهیلات به صورت ضروری به اتحادیه و تعاونی های مربوطه توانسته است در مدت کمتر از 48 ساعت تا 4000 ريال افزایش قیمت برای تولیدکنندگان ایجاد کند .

وی همچنین درباره طرح ذخیره سازی میوه و مرکبات برای تنظیم بازار شب عید و اجراء طرح ذخیره سازی گفت: طرح ذخیره سازی از 2 منظر حائز اهمیت است، اول آنکه خرید، تجمیع، ذخیره سازی در فصل برداشت صورت می گیرد، که منجر به تعادل قیمت و رشد قابل توجه در قیمت محصول تولیدی و به نوعی جنبه حمایتی برای تولیدکنندگان دارد. دوم، با اجراء طرح و توزیع میوه با کیفیت مطلوب در زمان اوج مصرف ( شب عید ) می توان جنبه حمایتی برای مصرف کنندگان و سبب تعادل قیمت در زمان مصرف باشد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران اظهار کرد: در قالب اجراء این طرح اتحادیه باغداران و شرکت های تحت پوشش و همچنین کارگزاران حقیقی با تجهیز مجموعه خود به سیستم های سردخانه و سورتینگ و تجهیز به انبارهای فنی، ظرفیت انبارداری و ذخیره سازی مرکبات و میوه را در استان نسبت به سال 86 تا 400 % افزایش داده اند و با تداوم این امر تاکنون قریب به 250 شغل ایجاد شده است. بنابراین صندوق مازندران به پرداخت 58 میلیارد ريال تسهیلات قرض الحسنه اقدام کرده و همچنین با اخذ تسهیلات از شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی به اتحادیه تعاونی باغداران استان و شرکت های تعاونی باغداران شهرستانهای تابعه کرده است.

مهندس پناهی در پایان درباره چگونگی توزیع نهاده های دام و طیور در شرایط بحرانی وقوع برف سنگین زمستان 92 نیز گفت: با توجه به پوشش سنگین برف و ایجاد شرایط اضطراری در حمل و نقل در منطقه غرب استان و همچنین پوشش سنگین برف در سطح چراگاه ها و تداوم شرایط اضطرار، عملیات خرید و توزیع علوفه دام و خوراک طیور با همکاری اتحادیه های مربوطه و حمایت مالی صندوق صورت پذیرفته است .



تاریخ خبر : 1401/01/30 تعداد دفعات بازدید : 2768  چاپ خبر


: نام
: پست الکترونیک
: متن پیام
8* 4
: کد امنیتی

ثبت نظر