نظرهای ثبت شده



عاملیت صندوق توسعه ملی ( اعتبارات کارگروه توسعه کشاورزی )


     

amitriptyline 10mg

amitriptyline for nerve pain online buy antidepressants mastercard

buy elavil uk

amitriptyline for back pain online buy antidepressants visa

tamoxifen shortage uk

buy tamoxifen

where to buy female viagra pill

female viagra

cheap prednisolone

buy prednisolone 5mg uk website prednisolone dosage

buy prednisolone 5mg

buy prednisolone 25mg tablets singlvkuchyni.cz prednisolone without prescription

medische abortus

abortuspil kopen

prednisolone cost

prednisolone dosage crossbordercapital.com cheap prednisolone

naltrexone buy online canada

naltrexone buy read buy naltrexone online cheap

صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران

دستورالعمل اجرای
و فرایند پذیرش و بررسی طرح های سرمایه گذار در بخش
آب و کشاورزی
برای بهره گیری از اعتبارات تسهیلات تلفیقی
صندوق توسعه ملی و بانک سپه

کل اعتبار تخصیصی به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران
اعتبارات سال 90 4/396 میلیارد ریال
اعتبارات سال 91 207 میلیارد ریال




راهنمای اقدامات اجرایی
فصل اول : تعاریف و اصطلاحات
فصل دوم : اطلاع رسانی و آگاهی بخشی
فصل سوم: نمودار فرایند پذیرش و گردش کار
گام اول : دریافت و بررسی و تکمیل مدارک و مستندات هویتی متقاضی
گام دوم : دریافت و بررسی و تکمیل مدارک و مستندات محل اجرای طرح ( مورد عمل )
گام سوم: مجوزها و گواهی نامه های قانونی
گام چهارم : احراز اهلیت و اعتبارسنجی متقاضی
فصل پنجم : شرایط عمومی
فعالیت های مشمول اعطای تسهیلات
اشخاص و بخش های مجاز به استفاده از تسهیلات
فصل ششم :الزامات متقاضی
سهم آورده متقاضی
تضمین های قابل قبول
فصل هفتم : بازدهی طرح ، سود و وجه التزام تسهیلات
فصل هشتم : مدت تسهیلات






مقدمه :
با اتکال به عنایات و الطاف الهی و امعان نظر به نامگذاری سال 1391 به عنوان سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری و به استناد مفاد ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد بسترهای لازم توسعه در بخش کشاورزی ، بانک سپه و شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با استفاده از توان تخصصی علمی و تجربی و با اتکا به خرد جمعی کلیه همکاران و دست اندرکاران ستادی و همکاری صندوق های غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی و سرپرستی شعب استانی بانک ، در نظر دارد نسبت به تامین مالی و اعطای تسهیلات به متقاضیان و مجریان طرح های تولیدی کشاورزی از محل منابع تلفیقی صندوق توسعه ملی و بانک سپه اقدام نماید .
لذا به منظور ایجاد رویه واحد در پذیرش طرح های موصوف ، فرایند گردش کار ، نحوه اخذ مستندات و مدارک ، تنظیم طرح تیپ سرمایه گذاری ، نحوه بررسی اهلیت و اعتبار سنجی متقاضیان از بدو تقاضا تا بهره برداری و برگشت سرمایه گذاری های انجام شده جزوه حاضر تنظیم و در اختیار سرپرستی شعب استانی بانک و صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار می گیرد.
با توجه به اینکه در آغاز انجام این ماموریت خطیر هستیم ، لذا فرصت را مغتنم شمرده دستان یاری گر همکاران را به گرمی فشرده و امیدواریم با تلاش همه جانبه و بهره مندی از تجارب و دانش همه عزیزان و دریافت و پیشنهادات سازنده یاوران گرامی ، شاهد اجرای موفقیت آمیز وظایف محوله باشیم.











راهنمای اقدامات اجرایی
فصل اول : تعاریف و اصطلاحات
1- صندوق عامل : شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
2- بانک سپه
3- صندوق : صندوق توسعه ملی
4- صندوق های غیر دولتی : هر یک از صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی استانی و تخصصی محصولی
5- شعب : هر یک از سرپرستی های شعب استانی بانک سپه
6- قانون برنامه : قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
7- هیات عامل : هیات عامل صندوق توسعه ملی موضوع بند 1 ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه
8- تسهیلات : وجوهی که از محل قرارداد عاملیت 122823/91/1 مورخ 7/4/91 فی مابیـن شـرکت مـادرتخـصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بانک سپه بر اساس ضوابط مندرج در قرارداد مزبـور و مقررات صندوق توسعه ملی به متقاضیان واجد شرایط بـرای سـرمایه گذاری در طـرح های تـولیدی ، کارآفـرینی و خدمات فنی و مهندسی بخش غیردولتی در بخش های آب و کشاورزی به صورت تسهیلات اعطا شود.
9- متقاضیان : اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی و بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی
10- دستگاه اجرایی : معاونت های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان ها
11- طرح های سرمایه گذاری : عبارتند از طرح های تولیدی ، کارآفرینی و خدمات فنی و مهندسی بخش آب و کشاورزی که از توجیه فنی ، مالی و اقتصادی برخوردار می باشند.
فصل دوم : اطلاع رسانی و آگاهی بخشی
صندوق های غیر دولتی موظفند با استفاده از امکانات سخت افزاری موجود محلی در قالب بروشورها ، پوسترها ، بنر و سایر ابزارهای تبلیغی اطلاع رسانی مناسب را در این زمینه معمول نمایند.
مواد نرم افزاری جهت موارد فوق توسط صندوق عامل تهیه و در اختیار صندوق های غیر دولتی قرار خواهد گرفت.
صندوق ها نسبت به توزیع اقلام تبلیغی و بروشورهای اطلاع رسانی و پوسترها و ... به منظور نصب در اماکن و دستگاه های ذیربط به شرح زیر اقدام خواهند نمود :
- استانداری و ادارات تابعه ( معاونت برنامه ریزی ، دبیرخانه شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان و ... ) ، فرمانداری و بخشداری ها
- دفاتر و ساختمان های شعب استانی بانک در نقاط استقرار آنها
- سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه ، مدیریت های کشاورزی شهرستان ها و مراکز خدمات کشاورزی
- سازمان ها و دستگاه های ذیربط و مرتبط با بخش کشاورزی
- نشریات محلی ، صدا و سیما و سایر اماکن بنا به تشخیص صندوق های استانی
بدیهی است صندوق های غیردولتی موظفند در اسرع وقت نسبت به ایجاد واحد پذیرش طرح های متقاضیان و همچنین تجهیز واحدها از نظر تخصص های مورد نیاز اقدام نمایند.















فصل سوم : نمودار فرآیند پذیرش و گردش کار
مراحل پذیرش ، بررسی و تصویب طرح ها از منابع صندوق توسعه ملی به شرح زیر می باشد
بررسی و تکمیل مدارک و مستندات طرح در دبیرخانه صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی
در صورت کامل بودن مدارک
بررسی طرح توجیهی (اقتصادی ، فنی و مالی ) توسط گروه فنی کارشناسان و اخذ استعلام چک برگشتی و تعهدات معوق و غیره در سیستم بانکی توسط کارشناسان اداره بررسی و نظارت بانک
تهیه گزارش تایید یا عدم تایید طرح توسط گروه فنی و ارائه به کارگروه مشترک بان و صندوق
تصویب طرح در کارگروه مشترک و ابلاغ به اداره بررسی طرح ها و نظارت بانک
تکمیل نهایی مدارک و بررسی تضامین مشتری و عقد قرارداد رسمی در دفاتر اسناد رسمی با همکاری اداره حقوقی بانک
صدور دستور پرداخت تسهیلات به صورت مرحله ای و نظارت شده به شعبه
نسبت به تشکیل پرونده در دو نسخه اقدام و نسخه ای از آن را به انضمام دو نسخه طرح توجیهی ارائه شده جهت اقدامات بعدی به صندوق عامل در مرکز ارسال نماید.
نکته : بدیهی است کلیه اوراق پرونده بایستی با اصل مدارک تطبیق و توسط مسئول پذیرش ، مطابقت کلیه اوراق در ذیل و یا هامش آنها مورد تایید قرار گیرد.
در صورت ناقص بودن مدارک و مستندات ، مراتب را برای تعیین تکلیف و رفع نقص به متقاضی و دستگاه های اجرایی ذیربط اعلام و پرونده ارجاعی اعاده می گردد.
3- مسئولیت تهیه طرح توجیهی مطابق با فرمت های ارسالی ( طرح تیپ ) بر عهده متقاضی تسـهیلات بـوده و لازم است این امراز طریق شرکت های مشاور دارای مجوز و رتبه بندی شده از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری صورت گرفته و عوامل مدیریتی ، اجرایی و نظارتی صندوق عامل و بانک نباید به نحو مستقـیم و یـا غیر مستقیم در تهیه طرح توجیهی دخالت و مشارکت داشته باشند.
4- دستورالعمل جامع و مدون نظارتی در رابطه با چگونگی نظارت بر مـصرف تسهـیلات اعطایی و انـجام عمـلیات و تعهدات دریافت کننده تسهیلات مطابق با طرح مصوب نیز متعاقباً ارسال خواهد شد.
5- پیگیری وصول مطالبات و نحوه بازپرداخت اقساط تسهیـلات پس از بهره برداری طرح بر عهده بـانک و همکاری صندوق عامل است.
گام اول :دریافت و بررسی و تکمیل مدارک و مستندات هویتی متقاضی
لازم است قبل از اتخاذ تصمیم راجع به تخصیص هر گونه تسهیلات ، صدور مجوز و معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان فعال اقتصادی ، تجاری و تولیدی ( به مراجع ذیربط ) از وضعیت مالیاتی ، بیمه ای و بانکی آنها استعلام نموده و در صورت احراز کامل شرایط قانونی ، اقدام لازم معمول دارند. تسامح ، تاخیر ، اهمال و یا ارائه اطلاعات ناقص و یا بر خلاف واقع توسط اشخاص مسئول ( استعلامات کننده و یا پاسخ دهنده ) جرم محسوب و مطابق قوانـین تعقیب می گردد.
الف ) اشخاص حقیقی
1- فتوکپی شناسنامه ( تمام صفحات )
2- فتوکپی کارت ملی
3- فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت
4- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی
ب ) اشخاص حقوقی
1- فتوکپی اساسنامه شرکت و اظهارنامه ثبتی
2- فتوکپی آگهی تاسیس شرکت
3- فتوکپی روزنامه رسمی کشور ( درج آگهی تاسیس )
4- فتوکپی آخرین آگهی تغییرات شرکت
5- فتوکپی روزنامه رسمی کشور ( درج آخرین آگهی تغییرات )
6- فتوکپی مدارک هویتی اعضای هیات مدیره شرکت به شرح مندرج در بند ( الف )
7- صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی قبل مصوب مجمع عمومی عادی سالیانه مورد تایید حسابرس قانونی شرکت . حسابرس قانونی شخص حقوقی باید عضو جامعه حسابداران رسمی با پروانه معتبر باشد.
8- تراز آزمایشی منتهی به ماه قبل از درخواست تسهیلات که به تایید همان حسابرس قانونی شرکت به شرح مذکور در بند 7 فوق رسیده باشد.
نکته: کلیه مدارک اخذ شده از متقاضی الزاماً بایستی با اصل مدارک مطابقـت داده شده و در هامـش و یا ذیـل اوراق ممهور به مهر "کپی برابر اصل است " گردیده و به تایید مسئول واحد پذیرش کارگزار استانی برسد.
9- تصویر مصوبه هیات مدیره مبنی بر پیش بینی اخذ تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری
گام دوم:
بررسی و تکمیل مدارک و مستندات محل اجرای طرح ( مورد عمل )
1- اسناد مالکیتی ثبتی قطعی :
شامل اسناد مالکیتی می گردد که طی نقل و انتقال قانونی و بر اساس قانون ثبت اسناد و املاک کشور صادر شده اند و طبق آن مالکیت متقاضی ذمحرز و غیر مشروط باشد.
2- اسناد و اوراق مالکیت صادره در اجرای ماده 147 اصلاحی قانون ثبت :
مطابق ماده 147 اصلاحی قانون ثبت و اصطلاحات بعدی آن برای تعیین وضع ثبتی اعیان املاک و باغات و همچنین اراضی کشاورزی و نسق های زراعی که به صورت عادی منتقل شده اند ولی به لحاظ موانع قانونی برای آنها سند صادر نشده باشد ، با توافق طرفین و صدور رای توسط هیات مذکور در ماده 147 سند مالکیت به نام متقاضی صادر و مالکیت وی محرز می گردد.



3- اسناد و اوراق مالکیت در اجرای ماده 148 اصلاحی قانون ثبت :
مطابق با ماده 148 اصلاحی قانون ثبت چنانچه املاک مورد تقاضا و ادعا متعلق به دولت یا شهرداری و یا موقوفه باشد با رای هیات حل اختلاف سند مالکیت به نام متقاضی صادر گردیده باشد.
4- اسناد مالکیت صادره در اجرای قانون اصلاحات ارضی :
اسناد مالکیـتی هستند که در اجـرای مقـررات اصطلاحات اراضی و طبق مواد 142 و 144 قانـون ثبت به نـام زراعین صاحب نسق صادر شده اند.
5- اسناد مالکیت صادره مطابق ماده 123 قانون برنامه چهارم توسعه کشور :
این گونه اسناد با رعایت ماده 123 قانون برنامه چهارم توسعه کشور مربوط به املاک روستاییان داخل در بافت روستا صادر می گردد.
6- اسناد مثبته مالکیت خارج از حدود انتقال قطعی ملک ( ناشی از غیر بیع ) :
اسنادی که در مراجع قانونی ثبت کشور بابت صلح ، اجاره به شرط تملیک ، مشارکت ، تعهد ، اقرار ، رضایت ، ارث ، وقف و امثال آن صادر می گردند و ماهیت آن انتقال مال یا منافع و یا حق تصرف به غیر می باشد.
تبصره : اسناد ناشی از بیع شرط می بایست از لحاظ نوع شروط ، احراز مالکیت ، تداوم یا ابطال آن مورد توجه و بررسی قرار گیرند.
7- اسناد واگذاری مراجع ذی صلاح قانونی :
به موجب نظام نامه ها و مقررات هر یک از مراجع ذی صلاح قانونی و دولتی ، املاک و یا اراضی در تملک خود را به منظور و شرایط خاص به اشخاص واگذار می کنند که بعضاً منجر به صدور سند مالکیت خواهد شد و در روند بررسی آن صحت واگذاری ، شروط ضمن عقد ، مدت و حقوق طرفین باید مورد توجه قرار گیرد ، از آن جمله می توان به اسناد واگذاری شهرکهای صنعتی ، سازمان امور اراضی ، منابع طبیعی و ... اشاره نمود.
ضمناً در اسناد واقع در شهرکهای صنعتی اخذ صورت مجلس تفکیکی الزامی است.
8- اوراق و اسناد عادی واگذاری :
هر گونه اوراق و اسنادی را شامل می شود که مبین مالکیـت یا حق انتـفاع و یا تصـرف مالکانه برای مـدت محـدود یا نامحدود می باشد که در روند بررسی باید اصالت آنها مورد تایید قرار گرفته و محرز شود ( نظـیر مبایـعه نامـه ها و اجاره نامه های بلند مدت )
کلیه اسناد باید به نام متقاضی بوده و در مورد اراضی اجاره ای الزاماً مدت اجاره با مدت بازپرداخت تسهیلات هم خوانی و تناسب داشته باشد. بدین معنی که مدت اجاره اراضی کمتر از سر رسید آخرین قسط بازپرداخت تسهیلات نباشد.
در صورتی که اسناد به صورت مشاعی بوده و یا بصورت عادی و یا موروثی باشند، محل اجرای طرح باید افـراز محـلی گردد و مراتب به تایید مالکین مجاور و وارث ( حسب مورد ) و نهایتاً مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برسد.
نکته : بلامعارض بودن محل اجرای طرح حائز اهمیت بوده و باید کاملا محرز گردد.
گام سوم : مجوز ها و گواهی نامه های قانونی
1- پروانه تاسیس طرح ( یا موافقت اصولی طرح ) صادره از مـراجع ذی ربط . توجه فـرمایید که تاریـخ اعتبـار مجوز صادره منقضی نشده و همچنین منوط به شرایط و الزامات متقاضی نباشد.
2- مجوز تامین آب و برق محل اجرای طرح به این معنی که امکان تامین آب و برق به میزان مورد نیاز از طرف مراجع ذی صلاح میسر باشد.
3- نقشه تیپ ساختمان ها و تاسیسات طرح که به تایید مرجع صادر کننده پروانه تاسیس رسیده باشد.
4- سایر مجوز های مورد نیاز بنا به ضرورت و مرتبط با نوع فعالیت طرح
5- مجوز سازمان محیط زیست ( در صورت نیاز )
6- مجوز سازمان راه و شهرسازی مبنی بر رعایت حریم قانونی راه ها و ابنیه و تاسیسات دولتی و عمومی
گام اول : دریافت و بررسی و تکمیل مدارک و مستندات هویتی متقاضی
لازم است قبل از اتخاذ تصمیم راجع به تخصیص هرگونه تسهیلات ، صدور مجوز و معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان فعال اقتصادی ، تجاری و تولیدی ( به مراجع ذیربط ) از وضعیت مالیاتی ، بیمه ای و بانکی آنـها استعلام نـموده و در صورت احراز کامل شرایط قانونی ، اقدام لازم معمول دارند. تسامح ، تاخیر ، اهمال و یا ارائه اطلاعـات ناقـص و یا برخلاف واقع توسط اشخاص مسئول ( استعلامات کننده و یا پاسخ دهنـده ) جرم محسوب و مطابق قـوانین تعقـیـب می گردد.
الف) اشخاص حقیقی
1- فتوکپی شناسنامه ( تمام صفحات )
2- فتوکپی کارت ملی
3- فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت
4- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی
ب ) اشخاص حقوقی
1- فتوکپی اساسنامه شرکت و اظهارنامه ثبتی
2- فتوکپی آگهی تاسیس شرکت
3- فتوکپی روزنامه رسمی کشور ( درج آگهی تاسیس )
4- فتوکپی آخرین آگهی تغییرات شرکت
5- فتوکپی روزنامه رسمی کشور ( درج آخرین آگهی تغییرات )
6- فتوکپی مدارک هویتی اعضای هیات مدیره شرکت به شرح مندرج در بند (الف)
7- صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی قبل مصوب مجمع عمومی عادی سالیانه مورد تایید حسابرس قانونی شرکت . حسابرس قانونی شخص حقوقی باید عضو جامعه حسابداران رسمی با پروانه معتبر باشد.
8- تراز آزمایشی منتهی به ماه قبل از درخواست تسهیلات که به تایید همان حسابرس قانونی شرکت به شرح مذکور در بند 7 فوق رسیده باشد.
نکته : کلیه مدارک اخذ شده از متقاضی الزاماً بایستی با اصل مدارک مطابقت داده شده و در هامش و یا ذیل اوراق ممهور به مهر کپی برابر اصل است گردیده و به تایید مسئول واحد پذیرش کارگزار استانی برسد.
9- تصویر مصوبه هیات مدیره مبنی بر پیش بینی اخذ تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری
گام دوم : بررسی و تکمیل و مستندات محل اجرای طرح ( مورد عمل )
1- اسناد مالکیتی ثبتی قطعی :
شامل اسناد مالکیتی می گردد که طی نقل و انتقال قانونی و بر اساس قانون ثبت اسناد و املاک کشور صادر شده اند و طبق آن مالکیت متقاضی محرز و غیر مشروط باشد.
2- اسناد و اوراق مالکیت صادره در اجرای ماده 147 اصلاحی قانون ثبت :
مطابق ماده 147 اصلاحی قانون ثبت و اصلاحات بعدی آن برای تعیین وضع ثبتی اعیان املاک و باغات و همچنین اراضی کشاورزی و نسق های زراعی که به صورت عادی منتقل شده اند ولی به لحاظ موانع قانونی برای آنها سند صادر نشده باشد ، با توافق طرفین و صدور رای توسط هیات مذکور در ماده 147 سند مالکیت به نام متقاضی صادر و مالکیت وی محرز می گردد.

3- اسناد و اوراق مالکیت صادره در اجرای ماده 148 اصلاحی قانون ثبت :
مطابق با ماده 148 اصلاحی قانون ثبت چنانچه املاک مورد تقاضا و ادعا متعلق به دولت یا شهرداری و یا موقوفه باشد با رای هیات حل اختلاف سند مالکیت به نام متقاضی صادر گردیده باشد.
4- اسناد مالکیت صادره در اجرای قانون اصلاحات ارضی :
اسناد مالکیتی هستند که در اجرای مقررات اصلاحات اراضی و طبق مواد 142 و 144 قانون ثبت به نام زراعین صاحب نسق صادر شده اند.
5- اسناد مالکیت صادره مطابق ماده 123 قانون برنامه چهارم توسعه کشور :
این گونه اسناد با رعایت ماده 123 قانون برنامه چهارم توسعه کشور مربوط به املاک روستاییان داخل در بافت روستا صادر می گردد.
6- اسناد مثبته مالکیت خارج از حدود انتقال قطعی ملک ( ناشی از غیر بیع )
اسنادی که در مراجع قانونی ثبت کشور بابت صلح ، اجاره به شرط تملیک ، مشارکت ، تعهد ، اقرار ، رضایت ، ارث ، وقف و امثال آن صادر می گردند و ماهیت آن انتقال مال یا منافع و یا حق تصرف به غیر می باشد.
تبصره : اسناد ناشی از بیع شرط می بایست از لحاظ نوع شروط ، احراز مالکیت ، تـداوم یا ابطال آن مورد تـوجه و بررسی قرار گیرند.
7- اسناد واگذاری مراجع ذی صلاح قانونی :
به موجب نظام نامه ها و مقررات هر یک از مراجع ذی صلاح قانونی و دولتی ، املاک و یا اراضی در تملک خود را به منظور و شرایط خاص به اشخاص واگذار می کنند که بعضاً منجر به صدور سند مالکیت خواهد شد و در روند بررسی آن صحت واگذاری ، شروط ضمن عقد ، مدت و حقوق طرفین باید مورد توجه قرار گیرد ، از آن جمله می توان به اسناد واگذاری شهرک های صنعتی ، سازمان امور اراضی ، منابع طبیعی و ... اشاره نمود.
ضمناً در اسناد واقع در شهرک های صنعتی اخذ صورت مجلس تفکیکی الزامی است.
8- اوراق و اسناد عادی واگذاری :
هر گونه اوراق و اسنادی را شامل می شود که مبین مالکیت یا حق انتفاع و یا تصرف مالکانه برای مدت محدود یا نامحدود می باشد که در روند بررسی باید اصالت آنها مورد تایید قرار گرفته و محرز شود ( نظیر مبایعه نامه ها و اجاره نامه های بلند مدت )
کلیه اسناد باید به نام متقاضی بوده و در مورد اراضی اجاره ای الزاماً مدت اجاره با مدت بازپرداخت تسهیلات هم خوانی و تناسب داشته باشد . بدین معنی که مدت اجاره اراضی کمتر از سررسید آخرین قسط بازپرداخت تسهیلات نباشد.
در صورتی که اسناد به صورت مشاعی بوده و یا به صورت عادی و یا موروثی باشند ، محل اجرای طرح باید افراز محلی گردد و مراتب به تایید مالکین مجاور و وراث ( حسب مورد ) و نهایتاً مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برسید.
نکته : بلامعارض بودن محل اجرای طرح حائز اهمیت بوده و باید کاملاً محرز گردد.
گام سوم : مجوزها و گواهی نامه های قانونی
1- پروانه تاسیس طرح ( یا موافقت اصولی طرح ) صادره از مراجع ذی ربط . توجه فرمایید که تاریخ اعتبار مجوز صادره منقضی نشده و همچنین منوط به شرایط و الزامات متقاضی نباشد.
2- مجوز تامین آب و برق محل اجرای طرح به این معنی که امکان تامین آب و برق به میزان مورد نیاز از طرف مراجع ذی صلاح میسر باشد.
3- نقشه تیپ ساختمان ها و تاسیسات طرح که به تایید مرجع صادر کننده پروانه تاسیس رسیده باشد.
4- سایر مجوزهای مورد نیاز بنا به ضرورت و مرتبط با نوع فعالیت طرح
5- مجوز سازمان محیط زیست ( در صورت نیاز )
6- مجوز سازمان راه و شهرسازی مبنی بر رعایت حریم قانونی راه ها و ابنیه و تاسیسات دولتی و عمومی
گام چهارم : احراز اهلیت و اعتبار سنجی متقاضی
در لغت اهلیت به معنای شایستگی و سزاوری است. در علم حقوق عبارت از صلاحیت قانونی برای دارا بودن حق و یا اعمال حق است . فقدان اهلیت را حجر می گویند . حجر فقدان صلاحیت دارا شدن حق و یا به کار بردن حقی است که انسان دارد ، خواه به سبب نقص قوای دماغی باشد مانند حجر صغیر و دیوانه و یا نباشد مانند حجر مفلس یا تاجر ورشکسته . لذا در شناخت اهلیت عدم محجوریت ، شهرت و موقعیت اجتماعی خوب و الزام به ایفای تعهدات متقاضی اعم از شخص حقیقی و حقوقی باید مورد بررسی قرار گیرد .
با توجه به این که به دنبال احراز اهلیت متقاضی در معاملات مالی ، موضوع توانایی های مالی و سنجش اعتبار متقاضی نیز حائز اهمیت است ، لذا می توان نتیجه گرفت که اهلیت و اعتبار متقاضی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در بررسی صلاحیت های متقاضی باید اهلیت و اعتبارسنجی توامان مورد مداقه ، مطالعه و بررسی قرار گیرد.
با عنایت به مطالب مطروحه ، موارد ذیل به عنوان شاخص های ارزیابی اهلیت و اعتبارسنجی متقاضی ارائه می شود:

شخصیت و توان مالی متقاضی:
1- اشخاص حقیقی
1-1 ) حسن شهرت و خوش نامی
1-2 ) استعلام سوابق بانکی از بانک مرکزی از طریق بانک سپه ( چک برگشتی ، بدهی معوقه به نظام بانکی ، تعهدات بانکی )
2- اشخاص حقوقی
2-2 ) بررسی صورت های مالی سال قبل شخص حقوقی که توسط شخص حقیقی یا موسسه حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور حسابرسی شده باشد و همچنین بررسی آخرین تراز ( خلاصه حساب های دفتر کل ) شخص حقوقی که توسط همان حسابدار رسمی تایید و امضا شده باشد ، به منظور استخراج اطلاعاتی که ذیلاً به آ«ها اشاره می شود.
2-2-1 ) آگاهی از میزان تهدات بانکی مستقیم و غیر مستقیم شخص حقوقی مندرج در ترازنامه و تراز آزمایشی مذکور و مقایسه آن با پاسخ استعلام های بانکی
2-2-2 ) بررسی مانده حساب های بانکی شخص حقوقی اعم از سپرده های ارزی و ریالی نزد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری رسمی . این بررسی باید بیانگر وضعیت نقدینگی وگردش آن در یک دوره زمانی 6 ماهه یا یک ساله قبل از درخواست تسهیلات باشد.
2-3 ) سوابق و تجارب شخص حقوقی :
سوابق و تجارب شخص حقوقی در زمینه فعالیت های اقتصادی به ویژه تجارب مرتبط با موضوع فعالیت طرح به عنوان شاخص مثبت شخص حقوقی تلقی می گردد. بدیهی است چنانچه شخص حقوقی فاقد سابقه وتجربه در ارتباط با موضوع فعالیت طرح باشد ، این عامل مانـع از دریافـت تسهیلات نبـوده و اصـطلاحاً به عنوان شاخص منفی تلقی نمی گردد .
2-4 ) دارایی های منقول و غیر منقول شخص حقوقی :
میزان دارایی های منقول و غیر منقول شخص حقوقی از صورت های مالی و خلاصه حساب های دفتر کل استخراج می شود . با توجه به این که ارزش دارایی های منقول و غیر منقول اشخاص حقوقی بر اساس اصل بهای تاریخی در دفاتر ثبت شده و نشان گر ارزش دفتری آنها است ، لذا کارشناسان بررسی کننده در تقویم دارایی های منقول و غیرمنقول باید ارزش بازار را براورد و در محاسبات مربوط به اعتبارسنجی ملاک عمل قرار دهند.

فصل پنجم : شرایط عمومی
الف ) فعالیت های مشمول اعطای تسهیلات
فعالیت های سرمایه گذاری در طرح های تولیدی و سرمایه گذاری در بخش های آب و کشاورزی بر اساس نامه شماره 48090/020 مورخ 25/12/90 وزیر جهاد کشاورزی و به شرح زیر می باشد:
مجتمع ها :
- توسعه ، تکمیل و احداث مجتمع های گلخانه ای
- توسعه ، تکمیل و احداث مجتمع های دامداری
- توسعه ، تکمیل و احداث واحدهای مجتمع های آبزی پروری
طرح های امور تولیدات گیاهی :
- احداث و توسعه باغات آبی و دیمی
- اصلاح و جایگزینی و نوسازی باغات
- تولید نهال گواهی شده
- احداث گلخانه های تولید گل ، سبزی و صیفی
- احداث واحد های تولید قارچ
- بهسازی ، نوسازی و تجهیز گلخانه ها
- احداث و توسعه باغات چای
- تولید و جمع آوری گیاهان دارویی و کشت گیاهان
- ایجاد و تجهیز و توسعه واحدهای مکانیزاسیون کشاورزی
- توسعه بانک نشاء برنج و تولید بذر هیبرید برنج
- توسعه بانک نشاء سبزی و صیفی و تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی
طرح های امور تولیدات دامی :
- ایجاد واحد گاوداری صنعتی نژاد خالص دو منظوره 100 راسی
- ایجاد گاوداری شیری
- ایجاد واحدهای پرورش گاومیش
- ایجاد واحدهای پرورش شتر
- احداث واحدهای پرواربندی ( سبک و سنگین )
- ایجاد واحدهای پرورش ملکه و زنبور عسل
- ایجاد واحدهای پرورش کرم ابریشم
- ایجاد و توسعه واحدهای پرورش مرغ تخم گذار تجاری و پولت
- احداث واحدهای مرغ اجداد
- احداث واحدهای مرغ مادر
- ایجاد واحد های پرورش سایر ماکیان
- بهسازی و نوسازی و تجهیز واحد های پرورش طیور
- بهسازی و نوسازی اماکن دامی
- میادین عرضه دام
- ایجاد مراکز جمع آوری شیر
- ایجاد مراکز تولید مواد ژنی گوسفند و بز
- پرورش گوسفند و بز در هم آمیخته
طرح های آب و خاک و صنایع :
- احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی زیر بخش تولیدات گیاهی از جمله بسته بندی و نگهداری و انجماد انواع حبوبات ، سبزیجات ، مرکبات ، محصولات زراعی و باغی ، انواع آبمیوه ها و سردخانه ها
- احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی زیر بخش تولیدات دامی از جمله کشتارگاه های دام و طیور ، سردخانه ، عمل آوری و بسته بندی انواع گوشت و مرغ و فراورده های لبنی
- احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی زیر بخش شیلات از جمله عمل آوری ، انجماد ، فراوری و بسته بندی انواع ماهی و میگو و کنسروجات
طرح های شیلاتی :
- تولید و تکثیر ماهیان سرد آبی
- تولید و تکثیر ماهیان گرم آبی
- تولید و تکثیر میگو
- تولید و تکثیر سایر آبزیان و گونه های زینتی و تجاری
- پرورش ماهی در قفس
- تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری
- احداث استخرهای دو منظوره پرورش ماهی
طرح های دامپزشکی :
- احداث و تجهیز آزمایشگاه دامپزشکی
- احداث و تجهیز درمانگاه و بیمارستان و پلی کلینیک دامپزشکی
- احداث و تجهیز داروخانه دامپزشکی
- احداث و تجهیز مراکز مایه کوبی
- احداث و تجهیز و نوسازی کارخانجات دارو ، واکسن و مواد بیولوژیک
- تجهیز و راه اندازی ناوگان حمل و نقل جوجه یکروزه و کود مرغی
- تجهیز و راه اندازی ناوگان حمل و نقل دارو ، واکسن و مواد بیولوژیک
جنگل و مرتع آبخیزداری :
- زراعت چوب
- بهره برداری از محصولات فرعی جنگل
- توسعه درختکاری
طرح های تروج و بهره برداری :
- ایجاد و راه اندازی شرکت های خدمات مشاوره ای ، فنی و مهندسی کشاورزی
- ایجاد شرکت های خدمات مکانیزاسیون و انواع کلینیک های گیاه پزشکی ، دامپزشکی ، آب و خاک و حفظ نباتات
طرح های کوچک کشاورزی خانگی :
- طرح های کوچک صنایع تبدیلی کشاورزی
- پروژه های اشتغال زای زنان روستایی
- طرح های کوچک دامی
- طرح های کوچک شیلاتی
تبصره 1- حداقل مبالغ ریالی برای پذیرش طرح ها و تخصیص اعتبارات برای فعالیت های مشمول دریافت تسهیلات صندوق معادل 450 میلیون ریال ( چهارصدو پنجاه میلیون ریال ) به ازای هر طرح سرمایه گذاری تعیین می گردد.
تبصره 2- پرداخت تسهیلات از محل منابع قرارداد عاملیت مذکور در ردیف 8 فصل اول این دستورالعمل به عنوان تامین سرمایه در گردش خارزج از طرح ممنوع است.
ب) اشخاص و بخش های مجاز به استفاده از تسهیلات صندوق
1- اشخاص حقیقی
کلیه اشخاص حقیقی ایرانی که در زیر بخش های مندرج در بند ( الف ) فصل چهارم شرایط عمومی ( فعالیت های مشمول اعطای تسهیلات ) فعالیت می کنند و مجوز های قانونی لازم را از مراجع ذی ربط اخذ نموده باشند مجاز به استفاده از تسهیلات صندوق خواهند بود.
2- اشخاص حقوقی
2-1 ) تمامی اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی ایرانی و بنگاه های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیر دولتی که به موجب اساسنامه خود مجاز به فعالیت در زیر بخش های مندرج در بند ( الف ) فصل چهارم شرایط عمومی ( فعالیت های مشمول اعطای تسهیلات ) می باشند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
2-2 ) شرکت های ایرانی که محل فعالیت تولیدی و خدماتی آنها در ایران است ولی بخشی از سهام یا حق رای آنها متعلق به سرمایه گذار مقیم خارج می باشد می توانند در زمره استفاده کنندگان این تسهیلات قرار گیرند.
2-3 ) موسسات و شرکت هایی که اکثریت مطلق سهام آنها متعلق به موسسات عمومی و عم المنفعه نظیر موقوفات ، صندوق های بیمه و بازنشستگی و موسسات خیریه عمومی است در حکم موسسات و شرکت های وابسته به نهاد های عمومی غیردولتی می باشند.
2-4 ) موسسات و شرکت ها در صورتی غیر عمومی محسوب می شوند که حداقل شهتاد درصد سهام یا سهم الشرکه آنها مستقیم و یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد.
2-5) اشخاص حقوقی و بنگاه های اقتصادی صرف نظر از نوع مالکیت آنها ، چنانچه بیش از بیست درصد اعضای هیئت مدیره آنها توسط مقامات دولتی تعیین می گردند واجد شرایط دریافت تسهیلات صنوق نبوده و پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق به آنها ممنوع می باشد.
فصل ششم : الزامات متقاضی
الف ) برآورده سهم متقاضی :
نظر به این که تامین آورده نقدی متقاضیان بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان یکی از شاخص های احراز کفایت مالی و اهلیت درخواست کنندگان تسهیلات همواره مد نظر می باشد ، لذا حصول اطمینان از امکان سرمـایه گذاری سـهم متقاضی در طرح ضروری است.
میزان آورده نقدی متقاضی می تواند به صورت نقدی ، غیر نقدی و یا ترکیبی از نقدی و غیر نقدی باشد.
میزان سهم آورده متقاضی برای فعالیت ها و مناطق مختلق به شرح زیر می باشد:
1- سهم آورده متقاضی اعم از اشخاص حقیقی ، حقوقی و تعاونی حداقل معادل 20 درصد کل هزینه اجرایی طرح ( بر مبنای ارزیابی فنی ، مالی و اقتصادی صندوق ) خواهد بود.
2- سهم آورده متقاضی در استان ها و شهرستان های کمتر برخوردار حداقل 15 درصد کل هزینه اجرایی طرح تعیین می گردد.
3- سهم آورده متقاضی برای طرح های با رویکرد صادراتی 20 درصد کل هزینه اجرایی
4- سهم آورده متقاضی در سرمایه گذاری مشترک با طرف ایرانی که در چارچوب قانون تشویق و حمایت از توسعه سرمایه گذاری خارجی به تصویب می رسد معادل 30 درصد کل هزینه اجرایی طرح می باشد.
5- سهم آورده متقاضی در طرح هایی که تامین مالی آنها ترکیبی از تسهیلات اعطایی بانک ها از منابع داخلی ، تسهیلات فاینانس و صندوق است ، از 25 درصد معدل ریالی کل تسهیلات که از محل منابع صندوق تامین خواهد شد کمتر نخواهد بود.
ب) وثایق و تضمین هایی که متقاضی در ازای دریافت تسهیلات باید ارائه دهد با رعایت قانون عملیات بانکی بدون ریا و مصوبات کارگروه توسعه بخش کشاورزی و یا ابلاغ کارگروه مشترک موضوع ماده 13 قرارداد عاملیت شماره 122823/91/1 مورخ 7/4/91 خواهد بود.
فصل هفتم : بازدهی طرح ، سود و وجه التزام تسهیلات
الف) نرخ بازدهی
نرخ بازدهی طرح های آب و کشاورزی موضوع تسهیلات صندوق توسعه ملی فعلاً 18 درصد تعیین می شود . بدیهی است طرح های با نرخ بازده داخلی کمتر از 18 درصد فاقد توجیه تلقی شده و قابل پذیرش نمی باشند.
ب ) نرخ سود
1- با ملحوظ نمودن نرخ سود صفر درصد برای منابع صندوق عامل و تلفیق این منابع با منابع داخلی بانک ، نرخ سـود دریافتی از متقاضیان در بانک تعدیل و برای کل منابع پرداختی به متقاضی نرخ سود 7 درصد برای سال 1391 محاسبه و دریافت می شود.
ج) وجه التزام
نرخ جرائم ( وجه التزام ) و تاخیر تادیه تسهیلات بر اساس آخرین مصوبات شورای پول و اعتبار در زمان انعقاد قرارداد تعیین می گردد.
فصل هشتم : مدت تسهیلات
1- مدت زمان لازم برای دوره سرمایه گذاری ( دوران مشارکت ) تا مرحله بهره برداری آزمایشی از طرح حداکثر 3 سال
2- دوران تنفس حداکثر 6 ماه
3- دوران بازپرداخت تسهیلات 4 سال و 6 ماه
در مجموع دوره بازپرداخت تسهیلات با احتساب مجموع دوره سرمایه گذاری ، تنفس و بهره برداری 8 سال تعیـین می گردد که این مدت در استان ها و شهرستان های کمتر توسعه یافته طبق لیست پیوست این دستورالمعل 10 سال خواهد بود.
4- در موارد خاص صندوق عامل ( شرکت مادر تخصصی ) می تواند پس از تصویب هیات عامل صندوق حداکثر 12 ماه به دوران مشارکت اضافه نماید و به طور متناسب از کل دوره بازپرداخت بکاهد.
5- پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق به صورت مرحله ای و به تناسب پیشرفت فیزیکی طرح خواهد بود.
6- بازپرداخت اقساط تسهیلات بر اساس قرارداد منعقده با متقاضی به روش ساده یا پلکانی امکان پذیر است و در روش بازپرداخت پلکانی میزان قسط اول نباید کمتر از 30 درصد مبلغ قسط آخر باشد.
7- بازپرداخت اقساط تسهیلات با توجه به ماهیت تولیدات و فروش محصول بر اساس پیشنهاد گروه فنی کارشناسان که برای بررسی و ارزیابی طرح های سرمایه گذاری متشکل از کارشناسان بانک و صندوق عامل ایجاد می شود می باشد.


تاریخ خبر : 1392/01/17 تعداد دفعات بازدید : 4273  چاپ خبر


: نام
: پست الکترونیک
: متن پیام
1* 8
: کد امنیتی

ثبت نظر