نظرهای ثبت شده



گزارش مجمع عمومی و فوق العاده دی ماه 94


     
برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران
جلسه مجمع عمومی عادی و فوق العاده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران
حسب آگهی روزنامه و دعوتنامه قبلی از اعضاء و سهامداران محترم صندوق ، مجمع عمومی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران رأس ساعت 10 صبح روز دوشنبه 94/10/28 در محل سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی با حضور بالغ بر 90 % از سهامداران و نمایندگان قانونی آنها با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز بکار نموده است .
ابتدا رئوس و دستورات جلسه قرائت گردید و سپس جناب آقای مهندس پناهی مدیرعامل محترم صندوق با حضور در جایگاه و ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین ، سهامداران محترم ، و نمایندگان شرکت مادر تخصصی جناب آقای مهندس اشرفی عضو محترم هیئت مدیره و مدیر محترم امور مجامع و نمایندگان شرکت مادر تخصصی و جناب آقای رشمئی ذی حساب و امور مالی شرکت مادر تخصصی و با تقدیر و تشکر از توجه و عنایت ویژه ریاست محترم سازمان ، جناب آقای مهندس حیدرپور به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ، حضور پرشور سهامداران در جلسه مجمع عمومی را بیانگر اعتقاد تشکلهای بخش کشاورزی به نقش و اثربخشی فعالیت صندوق دانستند و خواستار همدلی و تعامل بیش از پیش در ادامه راه شده اند . ایشان به افزایش سرمایه 2 برابری صندوق که امروز قریب به 42 میلیارد تومان سرمایه صندوق شده است یادآور شدند که صندوق مازندران توانسته یک گام بسیار بزرگی را در بحث ارائه خدمات به لحاظ افزایش سرمایه داشته باشد.
سپس از ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان جهت ارائه رهنمودهای لازم به حاضران و مدیران تشکلهای بخش کشاورزی دعوت بعمل آوردند و جناب آقای مهندس حیدرپور با حضور در جایگاه پیرامون جایگاه تشکلها در مدیریت بخش کشاورزی و همچنین انتظارات سازمان از تشکلهای بخش مطالب ارزنده ای را ایراد فرمودند . درخصوص توانمند سازی تشکلها و استفاده از ظرفیت قانونی آنان با عنایت به برنامه ریزی های لازم برای تهیه و تدوین برنامه ششم بیان داشتند تشکلها در صف اول تولید ، پل واسط میان بهره بردار و بخش دولت ( سازمان جهاد کشاورزی ) می باشند که از این ظرفیت ها باید به درستی بکارگیری و بهره مند شد .
ایشان یادآور شدند که صندوق با سرمایه قابل توجه با کارمزد خیلی پایین را به صورت روان به سهامداران عزیز خدمات می کند. صندوق به دنبال این است که از حمایت بیشتر دولت بهره ببرد که جناب آقای استاندار تفاهمنامه سه جانبه ای را با شرکت مادر تخصصی و سازمان جهاد کشاورزی امضاء کرده تا بتوانیم از ظرفیت استان (اموال مشمول ماده 12) املاک مازادی که داریم را به فروش برسانیم تا به افزایش سرمایه و قدرت توان مالی صندوق کمک کنیم.پس از اتمام بیانات و رهنمودهای ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی مازندران مجدداً آقای مهندس پناهی مدیر عامل محترم صندوق مازندران در جایگاه حضور یافته و از آقایان مهندس اشرفی و مهندس رشمئی به جایگاه هیئت رئیسه مجمع دعوت بعمل آوردند . و با انتخاب ناظرین و منشی جلسه و قرائت آگهی مجمع عمومی منتشره در روزنامه جمهوری اسلامی به تاریخ 94/10/28و دستورات جلسه ، جلسه مجمع عمومی رسمیت یافته و مجمع وارد دستور کار شده است .
ابتدا آقای مهندس اشرفی عضو محترم هیئت مدیره و نماینده شرکت مادر تخصصی به بیان نقطه نظرات و سیاستهای شرکت مادر درخصوص توسعه صندوقها ، تأسیس صندوقهای شهرستانی و زنان روستایی و همچنین توسعه و توانمندسازی صندوقهای استانی اشاره نمودند .ایشان بیان نمودند در حال حاضر 97 صندوق در سطح کشور تشکیل شده است که از این تعداد، 32 صندوق استانی، 11 صندوق روستایی زنان، 7 صندوق تخصصی یا منطقه ای و 47 صندوق شهرستانی که سرمایه صندوق ها بیش از 10/000 میلیارد ریال می باشد.
سپس در ادامه جلسه از جناب آقای مهندس پناهی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی دعوت تا با حضور در جایگاه به ارائه گزارش عملکرد هیئت مدیره بپردازد .
ایشان ضمن سلام و عرض خیرمقدم مجدد به حاضران در جلسه گزارش عملکرد صندوق و هیئت مدیره را حول محورهای ذیل به جلسه ارائه نمودند :
بازنگري طرح تأ سيس

در راستاي توسعه كمي و كيفي صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي مازندران با هدف توزيع عادلانه منابع مالي بخش كشاورزي اجرا و عملياتي نمودن بازنگري طرح تاسيس يكي ازموارد بسيار مهم بوده كه با تلاش و پيگيري جدي و زايد الوصف مديريت صندوق با همكاري سازمان جهاد كشاورزي تحقق يافته است.
طبق چشم انداز تعیین شده و به استناد تفاهمنامه سه جانبه فیمابین استانداری ، شرکت مادر تخصصی و سازمان جهاد کشاورزی و بررسـی های به عمل آمده در طرح بازنگری تأسیس سهم بری ریالی تشـکلهای سامان دهی شده (واجد شـرایط) بر اساس سرمایه هزار میلیارد ریال تسهیم و برنامه ریزی گردید.
شاخصهاي بررسي و ارزيابي تشكلهاي فراگير بخش كشاورزي استان شامل موارد ذيل مي باشد:
تعداد عضو ( بهره بردار سهامدار) ، وسعت پهنه حوزه عمل ، تنوع كشت ( محصول ) ، ارزش كل توليدات
ميزان سهم بري زير بخش هاي كشاورزي از صندوق حمايت توسعه بخش كشاورزي بر اساس آخرين بازنگري طرح تأسيس صندوق ( 93 )

ردیفنام بخشارزش تولیدات(میلیون ریال)درصد از سهم صندوق
1زراعت73/416/174/55034
2باغیانی56/137/735/32026
3دام،طیور،زنبورعسل42/103/301/49019.5
4صنایع تبدیلی و تکمیلی10/363/889/6004.8
5شبکه شرکتهای خدمات مشاوره ای10/795/718/3305
6مکانیزاسیون10/147/975/2304.7
7شیلات7/551/712/9303.5
8منابع طبیعی5/397/859/1702.5

کل جمع215914366/61100

افزایش سرمایه :
با نگاه بهره مند نمودن تمامی تشکلها و توجه به تنوع و گوناگونی فعالیت تشکلهای زیربخش استان و همچنین تقاضای مکرر تشکلهای مرتبط با بخش، به منظور ورود به عرصه فعالیت صندوق (عضویت) بر اساس اولویت با رعایت حق تقدم برای عضویت و افزایش سرمایه به استناد مصوبات مجامع فوق العاده افزایش سرمایه صاحبان سهام صندوق تشکلهای واجد شرایط شناسایی و به عضویت و یا جهت افزایش سرمایه فراخوان گردند.
در این راستا جلسات تخصصی و تکمیلی با تشکل های زیربخشهای باغبانی ، زراعت، کمباین داران ، مکانیزاسیون ، شبکه خدمات مشاوره ای ، صنایع تبدیلی و تکمیلی ، منابع طبیعی ، دام و غیره توسط مدیریت صندوق برگزار گردید که امید است با استقبال پر شور و تحقق به موقع افزایش سرمایه (در چارچوب طرح بازنگری تأسیس سال 1393 ) مجدداً شاهد شکوفایی و اثر بخشی بیش از پیش صندوق مازندران باشیم .
فعالیتهای صندوق طی دوره مالی منتهی به 31 شهریورماه1394
اعطاي تسهيلات به تفكيك زير بخش ها ي كشاورزي
براساس آیین نامه تسهیلات صندوق مصوب مجمع عمومی موسس و همچنین اصلاحیه های آن در سال های 88 و 93 ، همانگونه که مستحضرید صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران، با ساز و کار بسیار آسان طراحی شده توانسته است تا کنون به مبلغ 1/929/610/418/000 ريال تسهیلات قرض الحسنه باکارمزد 2 ٪ و 4 % درسال، بشرح جدول ذیل دراختیارتشکلها وسهامداران قرار دهد.
تسهیلات کوتاه مدت سرمایه در گردش : علاوه بر تسهیلات قرض الحسنه که در بالا به آن پرداخته شده است از محل منابع داخلی صندوق و همچنین منابعی که از طرف شرکت محترم مادر تخصصی در قالب تسهیلات قرض الحسـنه در اختیار صنــدوق مازندران قرار گرفته است ، توفیـق داشـتیم تا کنون مبـلغ 845/8 میلیـارد ريال تســهیلات سـرمایه در گـردش ( کوتاه مدت ) به سهامداران پرداخت نماییم که مبلغ 185/8میلیارد ریال آن در سال جاری پرداخت شده است . از آنجائیکه تمامی حضار محترم سهامداران صندوق و مدیران شرکتها و تشکلهای عضو می باشند ، یقیناً به اثر بخشی منابع صندوق به لحاظ اینکه اولاً با ساز و کار آسان در اختیار قرار می گیرد ، دوماً همزمانی نیاز به منابع و پرداخت تسهیلات از طرف صندوق با هدف تهیه بموقع نهاده ها و یا رفع نیاز فوری واقف می باشید .

استفاده از منابع بانكي و موسسات مالي جهت دريافت تسهيلات
تفاهمنامه با بانک توسعه تعاون
به منظور استفاده بهتر و ایجاد سازوکار مناسب به لحاظ جذب تسهیلات و همکاری شایسته، مدیریت صندوق با رایزنی و برگزاری جلسات متعدد با مدیریت شعب بانک توسعه تعاون استان نسبت به تهیه تفاهمنامه اقدام نموده است که حرکات از این دست در مازندران و چند استان دیگر شرکت مادرتخصصی را بر آن داشت تا نسبت به جاری نمودن تفاهمنامه در سطح ملی با بانک توسعه تعاون کشور اقدام نماید که این خود نقطه عطفی در توسعه عملیات بانکی و تسهیلاتی صندوق بوده که سازو کار و گردشکار استفاده از تسهیلات از محل تفاهمنامه اخیرالذکر فراهم و تشکلهای تحت پوشش و سهامداران وزیر مجموعه آنها در مدت همکاری فیمابین با ارائه طرح و معرفی صندوق توانسته اند تا کنون به مبلغ 290 میلیارد ریال از تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه ای (فروش اقساطی) جهت تهیه به موقع نهاده ها ( علوفه دامی ، کود شیمیایی و بذور ) ، توسعه مکانیزاسیون ، خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی ، خرید تلیسه و پرواربندی و غیره استفاده نمایند.
تفاهمنامه با بانک کشاورزی
در راستای تفاهمنامه فیمابین و حجم همکاری با بانک کشاورزی مازندران، صندوق توانسته است با معرفی تشکلها ، اتحادیه ها شرکتهای عضو و سهامداران به بانک تا کنون قریب به 245 میلیارد ريال از تسهیلات سرمایه در گردش استفاده نماید.
تفاهمنامه همکاری با مدیریت شعب بانک ملّت
در راستای همکاری با بانک ملّت در سال جاری و انعقاد تفاهمنامه از طریق این بانک صندوق توانسته است جهت اعتلای بخش کشاورزی با هدف ارتقاء سطح بهره وری قریب به 150 میلیارد ريال تسهیلات معرفی و از اعتبارات مربوطه استفاده نماید.
سرمایه گذاری صندوق در پروژه های مختلف با ذکر عنوان پروژه، میزان سرمایه مورد نیاز آن ، میزان سرمایه گذاری صندوق
عاملیت کمکهای بلا عوض دولت :
در راستای تصمیمات متخذه از سوی دولت جهت حفظ منابع آب و خاک و استفاده از روشهای نوین آبیاری در سطح کشور و همچنین در فضای هدفمند سازی یارانه های بخش کشاورزی ، وظایفی در قالب قبول عاملیت ( کارگزاری ) وجوه دولتی به این جایگاه محول گردیده است که از محل اعتبارات سازمان محترم جهاد کشاورزی مازندران ، صندوق توانسته است بشرح جدول ذیل قبول عاملیت و در اجرای پروژه های مختلف بشرح سرفصلهای ذیل الذکر ، انجام وظیفه نماید . قابل توجه اینکه منابع در اختیار در قالب 7340 طرح هزینه شده است و توضیحاً اینکه با توجه به خرده مالکی در بخش باغات به لحاظ کمی و کیفی تلاش زائد الوصفی در راستای توسعه روشـهای نوین آبیـاری تحت فشار توسط صندوق انجام گرفته است .
برنامه های آتی هیئت مدیره صندوق
سعی در معرفی هر چه بیشتر با استفاده از تمامی توان مدیران صندوق در شناخت جایگاه و اهداف ایجاد آن و سیاستهای اجرایی و کاری صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و توانمندیهای موجود به دستگاههای اجرایی و تصمیم گیر پیرامون اقتصاد کشاورزی
کارگروه توسعه صندوق : با همکاری معاونت محترم برنامه ریزی و اشتغال استانداری محترم و سازمان جهاد کشاورزی و صندوق ، کارگروه توسعه صندوق با حضور معاونت محترم برنامه ریزی استانداری و ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی ، مدیرکل محترم بودجه ، مدیرکل محترم امور اقتصادی و بین الملل استانداری و چند تن از کارشناسان صاحب نظر حوزه معاونت برنامه ریزی استانداری و اعضاء هیئت مدیره صندوق به دبیری مدیر عامل محترم صندوق حسب هماهنگی های بعل آمده از ابتدای سال مالی 93 – 92 شروع بکار نموده است .
پیگیری تحقق مفاد تفاهـم نامه سه جانبه توسعه کیفی صندوق استان فیمابین استانداری + شرکت مادر تخصصی + سـازمان جهاد کشـاورزی و صندوق حمایت در سـطح 1250 میلیارد ريال این مهم بر اساس بند(ی) ماده 143 و سایر مواد و قوانین برای توسعه صندوق به استناد قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برنامه ریزی گردید .
از برکات راه اندازی و فعالیت کارگروه توسعه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ، تصمیمات لازم درخصوص تشکیل و راه اندازی صندوقهای زنان روستایی و صندوقهای شهرستانی است که مکاتبات اداری لازم صورت گرفته و با اخذ موافقت شرکت محترم مادر تخصصی و اداره کل محترم دفتر زنان روستایی ، در مرحله عقد تفاهمنامه و موافقت نامه های مربوطه می باشیم . امید است با توجه به عزم جدی استانداری محترم و ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی و اشتیاق شرکت محترم مادر تخصصی در آینده نزدیک شاهد فعالیت صندوقهای موصوف در سطح استان باشیم . البته درخصوص صندوقهای شهرستانی با هماهنگی های بعمل آمده و موافقت ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی انجام مطالعات و عملیات زیربنایی و تهیه طرح تأسیس بطور همزمان در تمامی شهرستانهای استان در حال تهیه و تدوین می باشد .
با تداوم فعالیت و همکاری سالم با هدف ایجاد روحیه اعتماد دوجانبه ( متقابل ) در چارچوب قراردادهای کارگزاری طرحهای مختلف از قبیل طرحهای آب و خاک و ... موجبات توسعه همکاری فی مابین صندوق و سازمان جهاد کشاورزی را فراهم خواهند آورد.
ایجاد زمینه های لازم به منظور شناخت بیشتر بهره برداران و تولیدکنندگان زیربخش مختلف کشاورزی استان به منظور استفاده بهینه از تمامی پتانسیل های موجود از طریق برگزاری جلسات، همایش، تهیه بروشور ودر راستای تحقق و عملیاتی نمودن طرح بازنگری تأسیس (93 ) به نحوی که نمایانگر مجموعه فعالیت های صندوق باشد.
توسعه دامنه سایت صندوق مازندران - در پی طراحی و راه اندازی وب سایت و تعبیه نمودن ظرفیت های مختص فعالیت صندوق که امکان اطلاع رسانی به موقع و همچنین شرایط دستیابی تشکلها به اطلاعات تخصـصی مربوطـه فراهم گردیده بود . بطور نمونه ارسال پیامک اطلاع رسانی مجمع یکی از نمونه های ظرفیت موجود می باشد. هر تشکل ( سهامدار ) صندوق می تواند با رمز و کد کاربری که از طرف صندوق دریافت کرده است اطلاعات مورد نیاز خود درخصوص میزان تسهیلات ، تاریخ اخذ ، تاریخ سررسید و همچنین میزان سرمایه خود در صندوق و آخرین اخبار و اطلاعات فعالیت های صندوق مازندران را از طریق وب سایت اخذ نماید . در این راستا بمنظور توسعه دامنه خدمات و تنوع مطالب با هدف جلب نظر کاربران سایت با برنامه ریزی انجام شده با کارشناسان ذیربط در نظر است نسبت به ایجاد ماژول ها و امکانات جدید اقدامات لازم بعمل آید .
با عنایت به ظرفیت های قانونی موجود در اسناد توسعه ای جمهوری اسلامی ایران و برنامه های پنج ساله و همچنین تفاهمنامه سه جانبه توسعه کمی و کیفی صندوق مازندران فیمابین استانداری محترم ، شرکت مادر تخصصی و سازمان جهاد کشاورزی ، بازنگری طرح تأسیس صندوق استان با سرمایه 1000 میلیارد ريال طراحی و پس از تصویب در کمیته های استانی و ملی در حال بهره برداری می باشد . که هریک از تشکلهای فراگیر ساماندهی شده در طرح تأسـیس می توانند چشم انداز حضـور خود در صندوق را با مراجعه به کتابچـه طرح تأسیس رویت نمایند .
طراحی و راه اندازی سامانه عرضه کالا(محصولات کشاورزی)
این سامانه با همکاری و عقد قرارداد با شرکت هوشیاران راه اندازی شده است و در برنامه ریزی آن دقت کامل شده است تا تمامی جوانب در عرضه و تقاضـا رعایت و با کمترین تشـریفات و با حداقل زمان نسبت به مبادله کالا و معامـلات پرداخته شود در این راستا اطلاع رسانی دقیق به تمامی سهامداران عزیز صورت خواهد گرفت تا از تمامی ظرفیت موجود سایت بطور بهینه بهره برداری گردد. تحقق این مهم می تواند ارتباط بین صندوقهای ملی ، محصولی ، استانی و شهرستانی و اتحادیه های مرکزی و استانی و تشکلهای عضو را قوی تر تا بتوانیم گامی استوار در جهت تنظیم بازار محصولات کشاورزی در سطح ملی برداریم .
تهیه و چاپ سررسید با موضوعات و توضیحات تکمیلی مختص فعالیت های صندوق مازندران و اطلاعات علمی کاربردی تشکلهای عضو صندوق.
با هدف استقرار ثابت در مکان اداری مناسب با هدف خدمات رسانی بهتر به اعضاء و سهامداران محترم و همچنین پاسخگویی به هنگام به نیازهای اعضاء ، هیئت مدیره اقدام به طراحی و اخذ مجوزات لازم برای احداث ساختمان اداری مناسب در زمینی به مساحت تقریبی 900 متر مربع واقع در جنب میدان امام ساری ، نموده است . در این مکان مجموعه ای از امکانات اداری و رفاهی را تعبیه تا اعضاء و سـهامداران محترم به نحو مطلوب از آن بهره برداری نمایند . قابل توجه اینکه عملیات ساختمانی شروع و در حال انجام می باشد .
سرمایه گذاری در صندوق توسعه ملّی
بر اساس اساسنامه صندوق ملّی صندوقهای استانی به تناسب و فراخور نقش و ارزش تولیدات استانها در تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور در این صندوق سرمایه گذاری و از امکانات و تسهیلات مالی و اعتباری آن برخوردار خواهند گردید . در این راستا صندوق مازندران با پرداخت مبلغ 6/220/000/000 ريال ، نسبت به خرید سهام اقدام نموده است .
پیشنهادات هیئت مدیره جهت جلب نظر مجمع به منظور اخذ مجوز افزایش سرمایه
هیئت مدیره پیشنهاد و تصویب افزایش سرمایه به مبلغ 585/522میلیارد ريال دیگر علاوه بر سرمایه فعلی را به مجمع محترم ارائه و انتظار تصویب آن را دارد ، که در نهایت سرمایه صندوق به 1000 میلیارد ريال برسد . (طرح توجیهی مربوط به افزایش سرمایه و گزارش بازرس محترم مبنی بر قبولی موضوع در جلسه فوق العاده ارائه خواهد گردید).
پیشـنهاد میگردد از کل سود قابل تقسیم مربـوط به فعالیت سـال مالی منتهـی به 94/6/31به استناد ظرفیـت قانونی ( قانون تجارت ) 10 % آن تقسیم و مابقی با نظر مساعد و تصمیم مجمع عمومی محترم جهت توسـعه صندوق در اختیار هیئت مدیره قرار گیرد .
در پایان هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران (سهامی خاص) با تشکر و تجدید مراتب احترام از حضور کلیه سهامداران محترم درخواست و تقاضای تصویب صورتهای مالی و گزارش عملکرد هیئت مدیره و صدور مجوز جهت تحقق پیشنهادات را از مجمع محترم خواستار می باشد.



تاریخ خبر : 1401/01/21 تعداد دفعات بازدید : 2905  چاپ خبر


: نام
  : پست الکترونیک
: متن پیام
4* 5
: کد امنیتی

ثبت نظر